بازگشایی موقت تا ظهر یکشنبه؛

آزادراه «پل زال - خرم‌آباد» که از بامداد روز جمعه براثر ریزش کوه مسدود شده همچنان بازگشایی نشده است، حادثه‌ای که پیش‌ازاین نیز در این آزادراه شاهد تکرار آن بوده‌ایم.

کد خبر: ۸۷۴۱
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۳

به گزارش دلفان امروز؛ حوادث آزادراه خرم‌آباد - پل زال به‌عنوان گلوگاه محور ترانزیتی شمال - جنوب در چند سال اخیر گویا برای همه عادی شده است، از ریزش صخره و کوه‌گرفته تا مسدود شدن جاده و تونل‌ها.

ماجرا ازاین‌قرار است که صخره‌ها و کوه‌های حاشیه آزادراه خرم‌آباد - پل زال به دلیل نوع خاک منطقه مستعد ریزش و لغزش هستند و تاکنون در باران‌های مختلف بارها این جاده به دلیل ریزش صخره‌ها مسدود شده است ولی گوش شنوایی برای تثبیت این صخره‌ها و پیشگیری از حوادث احتمالی در آینده وجود ندارد، این در حالی است که بارها رسانه ها در گزارش‌های مختلفی از مصائب آزادراهی با گران‌ترین عوارضی کشور گفت و حوادثی که جدی گرفته نمی‌شوند.

آزادراه «پل زال» ۶ میلیارد خسارت دید

علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به مسدود شدن آزادراه خرم‌آباد - پل زال براثر ریزش کوه و آب‌گرفتگی اظهار داشت: ریزش کوه و آب‌گرفتگی منجر به تخریب یک دهنه پل ۶ متری آزادراه خرم‌آباد - پل زال  شده و همین امر سبب مسدود شدن این محور شده است.

وی اظهار داشت: از دقایق اولیه مسدود شدن این آزادراه برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته تا بتوانیم آن را بازگشایی کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان بابیان اینکه تلاش ما این بوده که در اسرع وقت ترافیک موقت را در سطح آزادراه داشته باشیم گفت: هزینه خسارتی که به پل آسیب‌دیده واردشده بین پنج‌تا شش میلیارد تومان بوده است.

بازگشایی موقت آزادراه تا قبل از ظهر

محمد اصلانی معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: تیم های راهداری از زمان وقوع این حادثه یعنی از ساعت ۴ بامداد روز جمعه فعالانه به رفع نقص آزادراه پرداخته‌اند.

وی بابیان اینکه تاکنون پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی برای رفع نواقص به وجود آمده صورت گرفته است گفت: با توجه به آخرین گزارش، امروز تا قبل از ظهر مسیر به‌صورت موقت بازگشایی می‌شود و شاهد تردد وسایل نقلیه در آن خواهیم بود.

مرمت دائمی آزادراه تا ۴۵ روز دیگر

معاون عمرانی استانداری لرستان بیان داشت: بعد از بازگشایی موقت، به‌صورت اساسی یک واریانت جدید را در این محور ایجاد خواهیم کرد تا آزادراه مانند سابق برای تردد وسایل نقلیه مهیا باشد.

اصلانی با تأکید بر ضرورت مرمت و بازسازی آزادراه خرم‌آباد - پل زال به‌صورت دائمی تأکید کرد و گفت: همگام با ایجاد مسیر موقت، اکیپ‌هایی برای بازسازی اساسی آزادراه در حال کار هستند.

وی بابیان اینکه اقدامات برای بازسازی اساسی و دائمی آزادراه بیش از یک ماه طول می‌کشد گفت: این میزان زمان برای این بوده که بتوانیم خسارت واردشده را جبران کنیم.

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اهمیت ویژه آزادراه خرم‌آباد - پل زال به‌عنوان یک محور ترانزیتی بیان داشت: در حال حاضر عملیات مرمت اساسی آن شروع‌شده است و به‌طور حتم بین یک ماه تا ۴۵ روز بخش آسیب‌دیده در این آزادراه مرمت خواهد شد.

مشکلات آزادراه در منطقه‌ مستعد زمین‌لغزش

بنابراین گزارش آزادراه خرم‌آباد - پل زال از محدوده مستعد زمین‌لغزش عبور کرده است تا در بارندگی‌ها به دلیل جنس خاک منطقه احتمال ریزش صخره‌های منطقه بالا برود و این امر طی سال های گذشته حوادثی را به همراه داشت که هر کدام از این حوادث محور ترانزیتی شمال - جنوب را مسدود کرده است.

بخشی از منطقه عبور آزادراه خرم‌آباد - پل زال از مناطق مستعد رانش محسوب می‌شود و پیش‌ازاین نیز شاهد اتفاقات مشابه در زمان اجرای پروژه بوده‌ایم که در صورت عدم تثبیت و چاره‌اندیشی اصولی در این زمینه ممکن است در حوادث آینده شاهد تلفات جدی‌تر باشیم.

بنابراین گزارش آزادراه خرم‌آباد - پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر به‌عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ‌بر ۷۵۰میلیارد تومان با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی احداث‌شده است.

آزادراه خرم‌آباد - پل زال دارای حدود ۲۶ کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره‌ای است و برای ساخت این آزادراه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب عملیات کوه بری انجام‌شده است.

این آزادراه دارای نزدیک به ۲۸ تونل بوده و تونل «گندم‌کار» بزرگ‌ترین تونل این مسیر است که بیش از دو هزار و ۳۰۰ متر طول دارد.

منبع:مهر

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
اخبار روز