متأسفانه اکنون شاهد وجود هزار و 50 مدرسه تخریبی در لرستان بوده و انتظار می‌رود اعتبار خاصی برای بهسازی و نوسازی این مدارس توسط دولت در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۹۲۵۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۴۹

به گزارش دلفان امروز؛ امنیت فیزیکی کلاس ابتدایی‌ترین امری بوده که باید بدان توجه داشت و برآورده کردن این امر در کلاس مقدم بر سایر امور است.

کلمه محرومیت با لرستان با توجه به سرمایه‌های خدادادی که در آن وجود دارد و بقیه از آن استفاده می‌کنند عجین شده که نمونه بارز این موضوع را باید وجود تعداد بالای مدارس تخریبی در این استان دانست.

با وجود اقدامات انجام شده در این حوزه اما همچنان مشکلات پابرجا هستند و مسئولان نیز نتوانسته‌اند اقدامات لازم را برای تعیین تکلیف این تعداد مدارس تخریبی انجام دهند.

 

 

خطر بسیار زیاد مدارس تخریبی برای دانش‌آموزان

در این راستا دهیار روستای بیدهل که مدرسه آن‌ها تخریبی است گفت: مدرسه‌ای که بچه‌های ما در آن تحصیل می‌کنند یک مخروبه بوده و هر لحظه احتمال اینکه بر روی سر آن‌ها آور شود وجود دارد.

حسن نقی بیرانوند با بیان اینکه این مدرسه تحصیل امنیت جانی دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: چند سال پیش یک کانکس برای دانش‌آموزان مدرسه داده شد، اما به دلیل اینکه مدارس کانکسی در فصل سرما بسیار سرده بوده، شاهد برگشت دانش‌آموزان به همان مدارس تخریبی هستیم.

وی عنوان کرد: چون تحصیل در کانکس زجرآور بود با همیاری اهالی روستا توانستیم مدرسه تخریبی را از لحاظ بصری بهبود بخشیم، اما همچنان خطرات احتمالی دانش‌آموزان این مدرسه را تهدید می‌کند.

مدارس کانکسی فاقد امکانات هستند

در ادامه یک معلم که در مدارس کانکسی تدریس می‌کند به خبرنگار فارس، گفت: در مدرسه‌های کانکسی سروصدا زیاد بوده و این امر باعث به هم خوردن تمرکز دانش‌آموزان می‌شود.

وی عنوان کرد: مدارس کانکسی که در مناطق سردسیر وجود دارند به هیچ وجه در فصل سرما قابل‌تحمل نیستند، 90 درصد از مدارس کانکسی سرویس بهداشتی و آب‌لوله‌کشی نداشته و همچنین از داشتن فضای سبز و استراحت محروم هستند.

لزوم اجرای روانشناسی مهندسی در طراحی و ساخت مدارس

در همین راستا یک روانشناس گفت: فضای فیزیکی یکی از متغیرهایی است که هر سازمان به آن اهمیت می‌دهد.

تورج سپهوند با بیان اینکه فضای فیزیکی از لحاظ زیبای، میزان روشنایی، سردی و گرما، فضای سبز، در رضایت شغلی یک فرد در محیط کاری تأثیرگذار است، اذعان کرد: در مورد دانش‌آموز چون سطح هیجان بالا و یک مقداری نیز تازگی و تنوع طلبی برای بچه‌ها بیشتر بوده، محیط باید از آراستگی بالایی برخوردار باشد.

وی اضافه کرد: مدرسه باید از لحاظ ظاهری فرسوده نبوده و از نقش و نگارهای زیبایی که با طبیعت کودکانه و نوجوانی همخوانی دارد استفاده شود.

این روانشناس با بیان اینکه در طراحی و ساخت مدارس باید از روانشناسی مهندسی استفاده کنیم، بیان کرد: استفاده از روانشناسی مهندسی در بقیه شغل‌ها معمول است اما متأسفانه در این حوزه از آن استفاده نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: وقتی فضای تحصیل مناسب باشد دانش‌آموز علاقه‌مندی بیشتری به یادگیری نشان می‌دهد و نتیجه آن پیشرفت تحصیلی آن‌ها است.

 

تحصیل بیش از 344 هزار دانش‌آموز لرستانی در مدارس فرسوده

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز گفت: برخی از مدارس تخریبی لرستان خطرآفرین بوده و نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

محمد چگنی با بیان اینکه هزار و 50 فضای آموزشی و پرورشی استان تخریبی است، افزود: بیشترین درصد این مدارس در مناطق روستایی بوده و در این فضاهای آموزشی 344 هزار و 750 دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند.

وی با اعلام اینکه مجلس در برنامه پنجم اعتباری به عنوان تخریب و نوسازی در نظر گرفت که تقریباً حدود 40 درصد این اعتبار به نوسازی کشور داده شد، خاطرنشان کرد: هر آنچه به ما داده شد مدرسه ساختیم، اما با این حال کار ساخت مدارس تخریبی تمام نشده چرا که تخصیص خوبی داده نشد..

این مسئول اضافه کرد: مجلس به این نتیجه رسیده که کار مدارس تخریبی تمام نشده و نیاز به اعتبار دارند که در برنامه ششم توسعه برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس تخریبی حدود 3 هزار میلیارد در نظر گرفته است.

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان یادآور شد: وجود مدارس خطرآفرین یکی از دغدغه‌های ما بوده چرا که اکنون مدارسی در استان وجود دارد که با کوچک‌ترین زلزله بر سر دانش‌آموزان آوار خواهد شد.

وی بیان کرد: برای اینکه مدارس تخریبی استان جمع شود اگر میانگین را در نظر بگیریم باید 300 میلیارد تومان اعتبار تخصیص بدهند.

وجود 50 مدرسه کپری و شبه کپری در لرستان

چگنی با تأکید بر اینکه تاکنون هزار و 550 مدرسه تخریبی بازسازی شده است، بیان کرد: در استان لرستان یک هزار و 50 مدرسه دیگر وجود دارد که نیاز به تخریب و بازسازی دارند، همچنین نزدیک به 50 مدرسه کپری و شبه کپری در استان وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با اشاره به اینکه 171 مدرسه کانکسی در استان داریم، افزود: با دستگاه‌های مربوطه صحبت‌هایی شده که به مرور زمان این نوع مدارس از چرخه آموزش‌وپرورش خارج شوند و اکنون نیز سالانه بین 10 تا 15 مدرسه کانکسی از چرخه آموزش با ساخت مدارس جدید حذف می‌شوند.

وی ادامه داد: کانکس‌ها استاندارد لازم جهت تحصیل دانش‌آموزان را ندارد و جمع‌آوری آن‌ها با توجه به شرایط اقلیمی استان کار سختی بوده و این یک درمان موقت است.

 

  تصمیمات مناسب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای مدارس لرستان

در این راستا نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم اعتباری برای مدارس تخریبی اختصاص داده شده است.

محمد بیرانوندی ادامه داد: در سفر اخیر کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس به لرستان مجمع خیرین استان، بنیاد برکت و نوسازی مدارس تقبل کردند ساخت‌وسازهای خوبی در امر مدرسه‌سازی لرستان داشته باشند و در این راستا مقرر شد تا 84 مدرسه ساخته شود که امیدواریم با این کار بخشی از مدارس کپری و فرسوده ساماندهی شوند.

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید با اطمینان در محیط مدرسه حاضر شوند، خاطرنشان کرد: معتقدیم باید بهترین بناها به آموزش و پرورش اختصاص داده شوند اما هرچند کانکس‌ها استانداردهای لازم جهت تحصیل را ندارند، اما وقتی بازی مرگ وزندگی دانش‌آموزان در میان باشد مجبوریم از کانکس استفاده کنیم.

منبع:فارس

انتهای پیام/  

 

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: